Welke lessen zijn uit de coronatijd te trekken op het gebied van sociale veiligheid?

Wat heeft u gemist in de afgelopen maanden om te kunnen zorgen voor sociale veiligheid? Welke lessen zijn er uit de afgelopen periode te halen waar u het komend schooljaar uw voordeel mee kunt doen?

In een eerdere blog schreven we al over de aankondiging van het ventilatie coördinatieteam van minister Slob. Deze blog biedt inzicht in de lessen die we kunnen trekken op het gebied van social veiligheid.

Stichting School & Veiligheid heeft – op basis van verschillende artikelen – een overzicht gemaakt van wat scholen in de afgelopen tijd hebben geleerd op dit vlak. Het overzicht biedt handvatten waar scholen het komend schooljaar hun voordeel mee kunnen doen.

In de maanden voor de zomervakantie is vooral les op afstand gegeven. Hoe dan voldoende aandacht te hebben voor het emotionele welzijn van leerlingen? En een sociaal veilige leeromgeving te bieden? Wat werkte hierbij? De geleerde lessen kunnen worden vastgehouden. In de toekomst worden ingezet bij zowel het fysieke als online onderwijs.

Duidelijk is geworden dat scholen een grote rol spelen in kansengelijkheid en sociale veiligheid van leerlingen. Dé voorwaarde om te kunnen leren is veiligheid; op school en thuis.

Basisprincipes van sociale veiligheid zijn toepasbaar in het online lesgeven: Investeren in de verbinding met de leerling, plaatsvinden van interactie en signaleren waar zorg nodig is. Maar ook kwetsbaarheid tonen, groepsdynamische processen. Afspraken maken over omgang met elkaar en transparante communicatie vallen ook onder de basisprincipes. 

Lees het gehele overzicht van de geleerde lessen in de publicitatie ‘verbinden voor veiligheid’.

 

Bron: VO-raad

mediagedrag veranderd door corona