Selecteer een pagina

Opdrachtgever aan het woord: ANWB

Zou je kort wat kunnen vertellen over jullie organisatie?
Voor de ANWB is het belangrijk dat iedereen, ook kinderen zich veilig in het verkeer kunnen begeven. Daarom heeft de ANWB het praktische lesprogramma ANWB Streetwise ontwikkeld voor het basisonderwijs. Dit doen we al 15 jaar.

Waarom jullie focus op het onderwijs?
Goed meedoen in het verkeer is niet makkelijk. Het is vaak druk en mensen letten niet altijd op. Daarbij komt ook dat het alleen maar drukker wordt met auto’s en verschillende fietsen en scooters. Daarom trainen we de kinderen waar ze op moeten letten in het verkeer. Door goede en praktische verkeerseducatie binnen het basisonderwijs zorgen we voor een betere verkeersveiligheid.

Kinderen leren het beste door het zelf te doen, in de praktijk. Vandaar dat we ook een praktisch lesprogramma hebben ontwikkeld. We hebben een lespakket voor de groepen 1&8. We geven alle groepen les.

Wie is jullie doelgroep in het onderwijs?
We hebben het meeste contact met de coördinator verkeer. Doordat we dit al zo lang doen, weten scholen ons altijd goed te vinden. Iedere school weet namelijk ook hoe belangrijk verkeersveiligheid is.

Wat doen jullie aan campagne-voering? 
We hebben verschillende acties om het programma en veilig verkeer onder de aandacht te brengen, zoals de Fietsverlichtingsactie en ANWB Verkeerspleinen. De kans op een aanrijding neemt flink af wanneer je goede fietsverlichting hebt. Toch zet een groot deel zijn verlichting niet altijd aan. Met onze fietsverlichtingsactie roepen we Nederland op om tijdens de donkere dagen een tag te plaatsen met de tekst “Zet je licht aan!”. Om mensen die vergeten hun licht aan te zetten, te herinneren dit alsnog te doen. Dit is nodig omdat uit onderzoek blijkt dat veel fietsers vergeten hun verlichting aan te zetten.  

 Hoe zijn jullie bij OnderwijsMedia gekomen?
Dit jaar geven we in iedere provincie een ANWB Verkeersplein weg zodat scholen hun kinderen in een veilige omgeving wegwijs kunnen maken met verschillende verkeerssituaties. In de eerste fase van deze campagne wilden we scholen laten weten dat ze mee kunnen doen. De beste manier om dat te doen is door hen via voor hen relevante media hiervan op de hoogte te brengen. Via een collega werden we op OnderwijsMedia gewezen. Het portfolio is interessant, met een mooie mix van online en offline. Dat is voor ons de reden geweest om hiervoor te gaan.

Wat zijn de ervaringen met OnderwijsMedia?
Positief. Ondanks de korte deadline kregen we de kans om in de voor ons beste media mee te kunnen. We hebben een mix gemaakt tussen online en offline inzet. En het is geslaagd. We hebben bijna 500 aanmeldingen gehad van scholen. Dat is 5x meer dan verwacht! Ondertussen is fase 2 van start en roepen we iedereen op te stemmen op de school van hun keuze.